januari 2014
februari 2014
maart 2014
april 2014
mei 2014
juni 2014
juli 2014
augustus 2014
september 2014
oktober 2014
november 2014
december 2014

Schiphol in nationaal en internationaal perspectief

22 mei 2014

De recente cijfers van het CBS laten zien dat er in 2013 58 miljoen passagiers via de Nederlandse luchthavens reisden, 2 miljoen meer dan in 2012 (+3%).

Negentig procent van de passagiers vloog in 2013 (53 miljoen) via Schiphol. Vergeleken met 2012 is het aantal passagiers op Schiphol toegenomen met 3%; ten opzichte van vijf jaar geleden is de groei 21%. Deze resultaten zijn beter dan bij de Europese concurrenten, maar binnen Nederland zijn ook andere luchthavens in opmars.

Na de laatste daling in 2009 (effect vliegtax) groeit het aantal passagiers op Schiphol vier jaar op rij. De nettowinst is in 2013 met 15% gestegen ten opzichte van 2012. Schiphol profiteerde onder meer van een lagere belastingdruk. Andere oorzaken van de groei zijn globalisering, mobiliteitstoename, mondiale economische groei (met name BRIC landen), groei van de wereldbevolking en van het internationale toerisme, opkomst van prijsvechters en lagere vliegprijzen. Het aantal directe bestemmingen vanaf Schiphol groeide van 284 in 2009 naar 323 in 2013. Schiphol streeft ernaar om zijn concurrentiepositie van mainport te behouden.

Opmars luchthavens Eindhoven en Rotterdam voor Europese vluchten
Schiphol vervoert veruit de meeste passagiers in Nederland, maar de populariteit van de andere Nederlandse luchthavens Eindhoven en Rotterdam neemt toe, vooral op Europese vluchten. Eindhoven Airport vervoerde in 2013 3 miljoen passagiers, 14% meer dan in 2012: een verdubbeling  ten opzichte van 2009. Rotterdam was in 2013 goed voor 1,3 miljoen passagiers, een kwart meer dan in 2012. De vluchten worden meer gespreid over de Nederlandse luchthavens en het landelijke aandeel van Schiphol neemt daardoor af: van 94% naar 90% in 2009-2013. Dit geldt vooral voor de Europese vluchten (71% van totaal aantal vluchten). Vrijwel alle intercontinentale vluchten vertrekken in Nederland vanaf Schiphol.

Schiphol internationaal sterk door intercontinentale bestemmingen
Schiphol vervoert minder passagiers dan Frankfurt Airport, London Heathrow en Charles de Gaulle Airport (Parijs). Maar in andere opzichten doet Schiphol het beter dan deze concurrenten. In de tabel hieronder staan indicatoren waarmee luchthavens internationaal worden vergeleken. Dit zijn de uitkomsten van het recente onderzoek van het Britse adviesbureau Christie naar luchthavens. Naast het hoogste groeitempo onderscheidt Schiphol zich door zijn compacte luchthaveninfrastructuur, het aantal start- en landingsbanen en bestemmingen (in het bijzonder de non-stop vluchten naar China). Een van de verbeterpunten is om meer hotelcapaciteit rondom Schiphol te creëren. Op dit moment heeft Schiphol minder hotelkamers per passagier dan de andere Europese luchthavens.