januari 2015
- Nieuw toelatingsbeleid basisonderwijs: bepaling acht dichtstbijzijnde scholen per adres (7/1)
- Gebiedsanalyses (22/1)
februari 2015
- Amsterdamse economie groeit weer (9/2)
- 822.272 Amsterdammers waarvan 51% vrouw (11/2)
- Iets minder vertrouwen in de economie (17/2)
- Explosieve groei houdt aan: 871.000 Amsterdammers in 2020 (25/2)
maart 2015
- Gebiedsanalyses 2015, overkoepelende analyse (2/3)
- MRA-bewoners geïnteresseerd in cultuur (10/3)
- Acceptatie van LHBT’ers in Amsterdam (12/3)
- Taal en ouderbetrokkenheid van ouders van VVE-kinderen (13/3)
- Spanningen in Amsterdamse buurten gestegen (17/3)
- Uitslag verkiezingen PS (19/3)
- WOZ-waarde woningen in Amsterdam gestegen (24/3)
- Vooral jonge vrouwen ervaren overlast in hun buurt (30/3)
april 2015
- Meeste zzp’ers verwachten niets van de gemeente (22/4)
- Meer gezinnen in de stad, leerlingenaantal in Amsterdam blijft toenemen (24/4)
- Jeugd- en volwassenencriminaliteit licht gedaald (29/4)
mei 2015
- Vertrouwen in de politie (12/5)
- Amsterdam als magneet, roltrap en spons (12/5)
- Twee derde van de Amsterdamse middelbare scholieren heeft een ‘succesvolle schoolloopbaan’ (18/5)
- De Staat van de Stad; ongelijkheid in de stad (19/5)
juni 2015
- Nieuwe middelbare scholen heffen tekort leerlingplekken deels op (8/6)
- Webcare gemeente Amsterdam: overwegend positieve reacties (10/6)
- Amsterdam en Rotterdam opgenomen in internationaal Open City Data Portal (17/6)
- Van der Laan hoog gewaardeerd (18/6)
- Meer Amsterdammers eten biologische producten (25/6)
- Jeugdwerkloosheid licht gedaald (29/6)
juli 2015
- Amsterdammers voelen zich veiliger in het openbaar vervoer (1/7)
- Armoede in Amsterdam: grote verschillen in de stad (2/7)
- Arbeidsmarkt MRA in 2014 in beeld (2/7)
- Nieuwe gebiedsindeling voor Amsterdam (9/7)
- Daling overgewicht en obesitas bij Amsterdamse kinderen (17/7)
- Woninginbraak heeft grote impact op slachtoffers (21/7)
augustus 2015
- Een nieuwe veiligheidsindex voor de regio Amsterdam-Amstelland (11/8)
- Bewoners regio Amsterdam kopen minder in eigen gemeente (13/8)
september 2015
- Amsterdammers over opvang van vluchtelingen (11/9)
- Nieuwe brede VO school in Amsterdam: liefst binnen de ring A10 (28/9)
oktober 2015
- Bijna de helft van de ouders positief over nieuw toelatingsbeleid basisonderwijs (1/10)
- OIS symposium VAN DATA NAAR INFORMATIE (15/10)
november 2015
- Amsterdamse ambachten: omvang, ontwikkeling en behoeften (12/11)
- Jaarboek Amsterdam in cijfers 2015 (17/11)
- 832.084 Amsterdammers (24/11)
- Basisscholen worstelen met tijd voor het aanbieden van Engelse les (24/11)
- Derde meting regionale veiligheidsindex gepubliceerd (25/11)
december 2015
Amsterdammers voelen zich veiliger in het openbaar vervoer
1 juli 2015
Reizigers beoordelen het openbaar vervoer in Amsterdam in 2014 met een 7,3. In 2013 en 2012 was dit een 7,2.
Het aantal mensen dat zich onveilig voelt in het openbaar vervoer is in twee jaar tijd afgenomen van 47 procent naar 40 procent. Dit blijkt uit de resultaten van de jaarlijkse Monitor Sociale Veiligheid Openbaar Vervoer (MSVOV) uitgevoerd door OIS onder ruim 1.100 reizigers.
De top drie plekken die reizigers als meest onveilig aanwijzen is ongewijzigd ten opzichte van het voorgaande jaar:
1. Amsterdam Centraal (23 procent)
2. Station Lelylaan (10 procent)
3. Station Bijlmer Arena (8 procent)
Reizigers die zich wel eens onveilig voelen, geven aan dat door meer toezicht, controle, beveiliging of bewaking ze zich waarschijnlijk veiliger zullen voelen.
In totaal vermijdt 15% een specifiek traject of een bepaald tijdstip, een jaar geleden was dit 19%. Tien procent van de Amsterdammers vermijdt een specifiek vervoersmiddel in het openbaar vanwege de sociale onveiligheid, vaak betreft dit de metro.
Een analyse naar achterliggende factoren laat zien dat met name uitgescholden worden van invloed is op hoe veilig men zich voelt in het openbaar vervoer. Daarnaast zijn ook vormen van overlast waarbij andere mensen een rol spelen (zoals agressief gedrag van mensen, lastig gevallen worden en dreiging die uitgaat van groepjes) van invloed op hoe veilig iemand zich voelt. Ervaringen met misdrijven of andere vervelende voorvallen spelen een minder grote rol. De verbetering van het veiligheidsgevoel tussen 2013 en 2014 kan het meest op het conto van de afnemende overlast van agressief gedrag van mensen worden geschreven.