januari 2015
februari 2015
maart 2015
april 2015
mei 2015
juni 2015
juli 2015
augustus 2015
september 2015
oktober 2015
november 2015
december 2015

Bewoners regio Amsterdam kopen minder in eigen gemeente

13 augustus 2015

Net als Amsterdammers kopen bewoners in de Amsterdamse regio steeds meer niet-dagelijkse producten (kleding, muziek, interieurartikelen) via internet, zo’n 8% in 2014 tegenover 1% in 2004. Dit blijkt uit een nieuwe factsheet van OIS op basis van onderzoek onder 3.000 bewoners in de regio.

Met name kleine gemeentes (Beemster, Oostzaan, Ouder-Amstel) zien de koopkrachtbinding dalen en afvloeien naar internet én naar grotere buurgemeenten, zoals Purmerend, Zaanstad en Hoofddorp. De stadscentra van deze grotere gemeenten profiteren van deze ontwikkeling. Maar grotere gemeenten hebben op hun beurt ook te maken met een dalende koopkrachtbinding als gevolg van toegenomen internetbestedingen én toegenomen afvloeiing naar Amsterdam. Alleen in de groeigemeenten Almere en Haarlemmermeer is de koopkrachtbinding tussen 2004 en 2014 stabiel gebleven. Net als in de rest van Nederland lijkt er in de Amsterdamse regio een sterke samenhang te zijn tussen bevolkingsontwikkeling, omvang van de detailhandel en koopkrachtbinding.

Download