januari 2015
februari 2015
maart 2015
april 2015
mei 2015
juni 2015
juli 2015
augustus 2015
september 2015
oktober 2015
november 2015
december 2015

Meer Amsterdammers eten biologische producten

25 juni 2015

In 2014 kopen meer Amsterdammers biologische producten dan in 2010. Dit geldt zowel voor Amsterdammers in stadsdelen binnen de ring als buiten de ring.

Binnen de ring profiteert de biologische winkel relatief het meest van deze ontwikkeling en buiten de ring de niet-biologische supermarkt. Dit blijkt uit de stadsdeel-factsheets die OIS heeft gepubliceerd op basis van data van de Staat van de Detailhandel 2014 waarin een vergelijking wordt gemaakt met uitkomsten van vergelijkbaar onderzoek uit 2010.

In de stadsdeel-factsheets worden naast het feit dat meer Amsterdammers biologische producten kopen, de volgende onderwerpen besproken: de omvang van de detailhandel en koopkrachtbinding per stadsdeel, de tevredenheid over winkels in de buurt, marktbezoek en het favoriete winkelgebied om te winkelen.

Zo valt op dat steeds meer inwoners van Amsterdam aangeven dat  De Negen Straatjes het leukste of gezelligste gebied is om te winkelen in Amsterdam. Vier jaar geleden was dat nog de Kalverstraat. Bewoners binnen de ring (en dan met name in Centrum, Zuid en West) zijn iets tevredener over het aanbod van winkels voor dagelijks boodschappen dan vier jaar geleden. In de stadsdelen Nieuw-West, Noord en Zuidoost is men juist iets minder tevreden hierover.

Het marktbezoek is in de meeste stadsdelen licht gedaald, maar in Nieuw-West is deze juist licht gestegen. Daarnaast is duidelijk zichtbaar dat de Albert Cuypmarkt tot ver buiten Zuid Amsterdammers aantrekt. De reikwijdte van de twee andere grote dagelijkse markten, de Ten Katemarkt en de Dappermarkt is beduidend lager.  De niet-dagelijkse markten zijn in het algemeen gericht op inwoners uit de eigen buurt. De niet-dagelijkse markten met het grootste bereik zijn onder meer de Noordermarkt, de markt op het Buikslotermeerplein en de nieuwkomer op het Sierplein.


Internet