januari 2015
- Nieuw toelatingsbeleid basisonderwijs: bepaling acht dichtstbijzijnde scholen per adres (7/1)
- Gebiedsanalyses (22/1)
februari 2015
- Amsterdamse economie groeit weer (9/2)
- 822.272 Amsterdammers waarvan 51% vrouw (11/2)
- Iets minder vertrouwen in de economie (17/2)
- Explosieve groei houdt aan: 871.000 Amsterdammers in 2020 (25/2)
maart 2015
- Gebiedsanalyses 2015, overkoepelende analyse (2/3)
- MRA-bewoners geïnteresseerd in cultuur (10/3)
- Acceptatie van LHBT’ers in Amsterdam (12/3)
- Taal en ouderbetrokkenheid van ouders van VVE-kinderen (13/3)
- Spanningen in Amsterdamse buurten gestegen (17/3)
- Uitslag verkiezingen PS (19/3)
- WOZ-waarde woningen in Amsterdam gestegen (24/3)
- Vooral jonge vrouwen ervaren overlast in hun buurt (30/3)
april 2015
- Meeste zzp’ers verwachten niets van de gemeente (22/4)
- Meer gezinnen in de stad, leerlingenaantal in Amsterdam blijft toenemen (24/4)
- Jeugd- en volwassenencriminaliteit licht gedaald (29/4)
mei 2015
- Vertrouwen in de politie (12/5)
- Amsterdam als magneet, roltrap en spons (12/5)
- Twee derde van de Amsterdamse middelbare scholieren heeft een ‘succesvolle schoolloopbaan’ (18/5)
- De Staat van de Stad; ongelijkheid in de stad (19/5)
juni 2015
- Nieuwe middelbare scholen heffen tekort leerlingplekken deels op (8/6)
- Webcare gemeente Amsterdam: overwegend positieve reacties (10/6)
- Amsterdam en Rotterdam opgenomen in internationaal Open City Data Portal (17/6)
- Van der Laan hoog gewaardeerd (18/6)
- Meer Amsterdammers eten biologische producten (25/6)
- Jeugdwerkloosheid licht gedaald (29/6)
juli 2015
- Amsterdammers voelen zich veiliger in het openbaar vervoer (1/7)
- Armoede in Amsterdam: grote verschillen in de stad (2/7)
- Arbeidsmarkt MRA in 2014 in beeld (2/7)
- Nieuwe gebiedsindeling voor Amsterdam (9/7)
- Daling overgewicht en obesitas bij Amsterdamse kinderen (17/7)
- Woninginbraak heeft grote impact op slachtoffers (21/7)
augustus 2015
- Een nieuwe veiligheidsindex voor de regio Amsterdam-Amstelland (11/8)
- Bewoners regio Amsterdam kopen minder in eigen gemeente (13/8)
september 2015
- Amsterdammers over opvang van vluchtelingen (11/9)
- Nieuwe brede VO school in Amsterdam: liefst binnen de ring A10 (28/9)
oktober 2015
- Bijna de helft van de ouders positief over nieuw toelatingsbeleid basisonderwijs (1/10)
- OIS symposium VAN DATA NAAR INFORMATIE (15/10)
november 2015
- Amsterdamse ambachten: omvang, ontwikkeling en behoeften (12/11)
- Jaarboek Amsterdam in cijfers 2015 (17/11)
- 832.084 Amsterdammers (24/11)
- Basisscholen worstelen met tijd voor het aanbieden van Engelse les (24/11)
- Derde meting regionale veiligheidsindex gepubliceerd (25/11)
december 2015
Webcare gemeente Amsterdam: overwegend positieve reacties
10 juni 2015
Het webcareteam van de gemeente Amsterdam reageert op berichten over de openbare ruimte op de social media (Twitter en Facebook) van de gemeente.
OIS onderzocht de ervaringen van Amsterdammers met dit webcareteam. Hoe tevreden is men over het contact met hun gemeente via social media? Wat vinden ze van de dienstverlening en van de reactie van de gemeente op hun post?
Snel en proactief
Amsterdammers die een bericht over de openbare ruimte plaatsten op social media van de gemeente zijn vooral tevreden over de reactiesnelheid en de proactiviteit van de gemeente. Ook vindt de meerderheid de reactie open en niet defensief. Op zichtbaarheid van de medewerker en gestandaardiseerd zijn van de reactie scoort de gemeente minder goed.
Oordeel dienstverlening
In totaal gaven 21 mensen hun oordeel. Zij beoordelen de dienstverlening met een voldoende (gemiddeld een 6,8). Mensen die hun doel bereikten (het gemelde probleem werd aangepakt) geven een hoger cijfer dan mensen die hun doel niet bereikten met hun bericht. Jongere respondenten geven een hoger cijfer dan oudere en mensen die de gemeente over dit onderwerp ook op andere wijze benaderden zijn positiever dan mensen die dat niet deden. Er moet hierbij rekening worden gehouden met dat het gaat om kleine groepen.
Oordeel over de dienstverlening van de gemeente nav laatste contact via social media
Pilot
Het webcareteam is in januari 2015 als pilot gestart door de afdeling Dienstverlening van de gemeente Amsterdam. Het doel van de pilot is om vragen van burgers binnen een afgesproken responsetijd en op dezelfde wijze qua ‘tone of voice’ te beantwoorden.